måndag 30 maj 2011

Vårdval i teorin, så funkar det!

Nu har vi fått besked om hur vårdvalet är tänkt att fungera. Samma tjänsteman som jag pratade med i fredags återkom per telefon under förmiddagen idag, med beskedet att valet ska vara fritt. I detta fall behöver man inte ens få besked från Drottning Silvias om de vill ta emot lillasyster eller inte. Valet ska vara helt fritt mellan offentliga vårdgivare inom regionen. Om jag förstod det hela rätt så innebär det också att vi inte kan få sämre förmåner än tidigare vad gäller ersättning för kringkostnader, såsom resor. Eftersom vi bor lika nära båda sjukhusen blir nettoeffekten vad gäller resorna alltså rätt och slätt en tidsbesparing, eftersom vägen är avsevärt bättre hemifrån oss till Drottning Silvias. Dessutom blir inkomstbortfallet mindre, i och med jag skulle kunna åka till jobbet i Göteborg och sjukhuset på samma dag i många fall. Jag ser fram emot att kunna bli en bättre skattebetalare!

På min fråga vem man ska kontakta på Drottning Silvias för att överföra lillasyster dit blev svaret väldigt svävande. Det låter i mina öron som att man har fattat beslut om att vårdvalet är fritt, men inte helt anpassat administrationen efter det. Vi får väl börja i någon ände och se vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar